Siirry pääsisältöön

25. Riku Koponen: SIBYLLA

 

 

 Teksti löytyy ääneen luettuna tämän linkin takaa

 

SIBYLLA: 

Mistä tekisin taidettani?  

Kiusallisuudesta. 

... 

Olen suuresti etuoikeutettu vammainen. Tahdon puhua kokemuksestani vammaisena  ihmisenä, sen määrittelyn ristiriitaisuudesta, ja yhteiskunnallisesta tietämättömyydestä.  Tahdon sanoittaa tähän alkuun, etten ole aktiivinen vammaisuudesta käytävissä  keskusteluissa, minkä vuoksi termistöni ja ajatukseni ovat keskeneräisiä. Opiskelen  jatkuvasti, ja pyrin kehittymään omien voimavarojeni puitteissa. 

... 

Olen kasvanut vammattomassa perheessä, vammattomassa ympäristössä, ja opetellut  adaptoitumaan siihen. En siis ole käsitellyt vammaisuuttani erityisen kokonaisvaltaisesti,  vaan se on ajettu pieneksi sivulauseeksi, irralliseksi osaksi minua. Olen sisäistänyt tavan olla  yhteiskunnassa vammattomana, ja sen kokemuksen myötä, kuten moni meistä, sisäistänyt paljon ableismia. Unelmoinut ihmelääkkeestä, joka vapauttaisi minut. Pitänyt lääkäreiden  vertauksia minun kehoni ja ideaalin kehon välillä ainoana totuutena. Pyrkinyt elämään  täysillä yhteiskunnan jäsenenä, vammattomana. 

En ole koskaan elämässäni kokenut varsinaista poissulkemista vammani takia. Kehoni  menee läpi vammattomana, joten minua on aina kohdeltu vammattomana. Mutta olen  toiseuttanut itseäni valtavasti. Kannan mukanani vammaisuuden painolastia, sellaista  yhteiskunnan stigmaa, joka vammaisuuteen liitetään. Representaatiomme vammaisuudesta  yhteiskunnassa on hyvin pieni ja väkivaltainen. Tämä vammaisuuden painolasti luo  yhteiskunnallisia, eräänlaisia vammaisuuden hierarkioita. Mikä nähdään vammaisuutena?  Tuntuu, että yhteiskunta määrittää vammaisuuden yksilöiden kokemusten sijaan. Tuntuu,  että on tarve erotella vammaisia parempiin ja huonompiintehokkaampiin ja vaikeampiin  vammaisiin. Kumpaan sinä itse tahtoisit kuulua, jos vaihtoehdot olisi olla osa yhteiskuntaa  sen pelisäännöillä, tai elää ehdoillasi kapulana rattaissa? Helppo, vai vaikea?

Ja nyt pohdin, missä määrin minun tulisi tuntea kehossani kaikkien vammaisten kipu ja  kaltoinkohtelu. Tuntuu, että kun keskustelua ei käydä, minun pitäisi käyttää koko aikani  opiskeluun, jotta näkisin ja ymmärtäisin sen koko vammaisuudenkirjon, ja kantaisin  mukanani kaiken sen vääryyden. Enkä jaksaisi nyt. 

Elän kuvitelmassa, jossa olen yksin vammaisuuteni kanssa. Olen nähnyt kahdesti jonkun  toisen ihmisen katetrin julkisessa vessassa elämäni aikana. Tiedän, että joitain siis on, mutta  kuinka päästä heidän pariinsa? Minulla ei ole lähelläni niitä aiempia sukupolvia, jonka jo  olemassa olevaa tietoa jatkaa. En ole koskaan ollut osa vammaiskulttuuria, en tiedä  vammaisuuden diskursseista mitään. En osaa tehdä taidettani, elää elämääni joillekin  hypoteettisille meille, koska en ole koskaan tavannut heitä.  

... 

Nyt opiskelen instituutiossa, teatterikorkeakoulussa tanssitaitelijaksi. Taiteen opiskelun  ominaispiirre on, että ihmisen pitää löytää juuri itselleen ne parhaiten sopivat  työskentelytavat. Mutta se vaatii, että ihmisen pitäisi olla aika sinut omien kokemustensa kanssa. Ymmärtää kehohistoriaansa. Ja nyt minun pitäisi täällä innoissani pohtia kehollisia  impulsseja ja intressejä. Kiinnostua tutkimaan kehoani ja sen suhdetta muihin  kanssaopiskelijoihin. Kiinnostua kehojen ja maailman spiraaleista, nesteistä ja faskiasta.  Tehdä sitä tanssitaidetta, joka palvelisi yhteiskuntaa ja tarjoaisi sen kehollisen kokemuksen,  jonkun irti päästön nyt-hetkestä jollekin vammattomalle keholle. Ja minusta tuntuu, että  ainoa mahdollinen tapa minulle olla tässä koulussa on opetella toimimaan kehoni parissa,  käsitellä vammaisuuttani. Ja selittää sitä auki aina ja uudestaan, jotta minä, ja rakenteet  ympärilläni ymmärtäisi ja venyisi. Sillä se on minulle opittua pelkoa. Sellaista itsensä  kontrolloinnin läpi opittua häpeää, ja jatkuvaa toisten suojelua. Ja kaikki voimani menevät  siihen. Kaikki mitä elämässäni teen, rakentuu sen vammaisen kehoni lävitse, minun ei ole  mahdollista olla vammaton. 

Ja siitä huolimatta ikinä esiintyessä se peilaamani, opittu kehollisuuteni ei ole vammaisen  minun, huonon päivän minun. Voi olla, että syy tähän on se, etten ole koskaan vielä tehnyt  prosessia, harjoitetta, jossa antaisin itseni jatkaa harjoittamista sotkusta tai hajusta tai  pelosta huolimatta. Olen vedellyt lääkettä, jättäytynyt pois, rajoittanut kehoani ja visioitani  ja liikettäni niin, ettei mitään epämiellyttävää ole päässyt edes syntymään. En tiedä miten 

kehoni näyttäytyisi, jos opittu paniikki ei iskisi jo ensimmäisestä ilmavaivasta. Ehkä näyttämölle, ainakin näissä normeissa vaade vammattomuudesta syntyy osittain myös  tarpeesta. Ehkä se ei olisi minulle edes mukavaa, ehkä kaikki energiani menisi panikoimiseen  siitä, miten muut minut näkisivät ja kokisivat. Etten rikkoisi kenenkään suostumusta tai  kokemusta hajullani. 

... 

On näyttämö myös ollut tukenani. Ilman näyttämöä, ilman sitä mahdollisuutta olla  vaihtoehtoisten tulevaisuuksien ja unelmien äärellä, en olisi ehkä ikinä päässyt näiden  kysymysten ääreen. Esityksen hetkellä maailman voi osittain rakentaa uudeksi. Näyttämö  voisi olla tila, jossa ketään ei enää vaimennettaisi, ei heidän itsensä eikä toisten toimesta.  Mutta se tarkoittaisi aktiivisia tekoja, rakenteiden läpinäkyvyyttä. 

… 

Koen lähes välttämättömyydeksi puhua vammaisuudestani ja näin ollen politisoida kehoni.  Minulla on mahdollisuus päästä vammaisuuden painolastista sosiaalisissa ympäristöissä  eroon. Mietin usein mitä edustan, ja kuka sen saa määrittää. Tuntuu, että omaan paineen kertoa ääneen, paljastua. Tehdä taidetta vammaisuudestani, se tuntuu ainoalta  mahdolliselta vaihtoehdolta. Mutta samalla pelkään vieväni tilaa. Minulla on oikeus  määrittää itseni, mutta jos määritän itseni vammaiseksi, ja teen taidettani vammaisuus  edellä, mutta en näytä siltä kuvalta vammaisuudesta mitä yhteiskuntamme odottaa,  pelkään, että toimin väärin. Tuntuu että vien, tuntuu että hyödyn aivan toisten ihmisten  kamppailuista. Pelkään, että sen yksipuolisen vammaiskuvastomme takia teen hallaa,  varsinkin kun en koe olevani erityisen hyvä vammaisliittolainen, jos ollenkaan. Pelkään, että  koska minulle on tarjottu mahdollisuus opiskella taidetta, ymmärtää tätä kenttää, tietää  miten hakea ja kirjoittaa apurahoja, vammaisuuteni nähdään niissä piireissä eräänlaisena  hyveenä valita taidettani. Että hyödyn jotenkin siitä vammastani, ja sitten menen ja jyrään ja  esitän vammatonta. Realiteetti kuitenkin on, että kehoni ei ole vammaton. 

... 

Ja kun minulta kysytään mitä pitäisi tapahtua, jotta kokisin turvaa ympärilläni, ainoa mistä  voin olla varma on, että näin tämä ei voi ainakaan jatkua. Ei ole ainoastaan vammaisten 

tehtävä selvittää ja muuttaa rakenteita, ainakaan jos ne rakenteet jatkuvasti tippuvat päälle.  Esimerkiksi tämän instituution sekä monien muiden koulujen olisi katsottava peiliin omien  pääsykokeidensa kanssa. Niin pitkään, kun ohjaajan, dramaturgin, tanssijan, näyttelijän pitää  pystyä juoksemaan pääsykokeissa, rajaa se mielettömän määrän tekijöitä ja heidän  näkemyksiään maailmasta ulos. Ei representaatio synny tyhjiöstä, se vaatii ihmisiä. Suomessa, jossa taidekenttä on hyvin näiden muutaman instituution käsissä, on vastuu  entistä suurempi. Eikä kyse ole ainoastaan opiskelijoista. On myös instituution vastuu tarjota  opiskelijoille heitä tukevaa opetusta, joka ymmärtää ja näkee meidät. Se ehkä vaatii, että  jotkut portinvartijat siirtyvät, luopuvat jostain, fasilitoivat, jotta näkemykset ja ensimmäisen  käden kokemukset pääsevät kuuluviin. Se ehkä vaatii, että kasaamme historiamme palaset  uudestaan joksikin toiseksi. Jaamme kunniaa. Rikomme joitain normeja, jotka on rakennettu  vain tietyille kehoille. Sanoitamme ne “neutraalit”, oletustemme opiskelijat ja taiteilijat. Sillä  kun et enää ole yksi ainoista huoneessa, on muutoksen mahdollista tapahtua, kokemusten  ja tiedon mahdollista levitä. 

... 

Tarvitsen nyt hoivaa enemmän, kun koskaan. Herääminen tekee kipeää. Elän jotain  murrosikää uudestaan ja uudestaan, identiteettini vain myllää koko ajan. Mutta en osaa  anella, enkä toivoa, enkä pyytää hoivaa. En pysty delegoimaan taisteluani. Tarvitsen  liittolaisia, meitä. Mutta kun kaikilla on itselläänkin niin valtavat taakat kannettavinaan. Siksi  nyt julkaisen tämän tekstin. Koska uskon, että kokemukseni resonoi edes jossain. En voi  enää ajatella, että olen yksin. Asiat rullaavat dialogissa, jossa kaikki ihmiset antavat panosta  toisilleen. Uskon, että tämä jonkunlainen ainouden kokemus on monille tuttu. Puhun silläkin  uhalla, että vuoden päästä ajattelen toisin ja häpeän tätä. Koska tältä minusta juuri nyt  tuntuu, näitä minä juuri nyt kelailen instituutiossa, yhteiskunnassa, joka ei osaa nähdä  minua kokonaisena. Arjessani. 

Kuinka voisimme luoda tiloja, joissa voisimme hoivata, kannatella toisiamme? Auttaa  toisiamme jaksamaan. Kuulla ja nähdä toisemme. Sellaisia hetkiä, joissa me tiedostaisimme  toistemme kamppailut ja painot, ja hetkeksi jaksaisimme ne. Tietäisimme, että tässä  hetkessä me riitämme. 

...

Ja lopulta kaiken tämän jälkeen kyse on kehostani, ja sen suuremmasta riskistä ulostaa  housuuni. Maailmamme normien ei pitäisi keikahtaa paljoakaan, että minun ei tarvitsisi  suolihuuhdella enää koskaan. Ja minä olen vammainen lääkärin diagnoosista, enkä  yhteiskunnan toimesta? Vai mitä?

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

27. Seena Talvi: Wellness Center -manifesti

 

5. isa hukka: ramparuoho - katkelmia

  isa hukka: ramparuoho - katkelmia Kirjoittaja työstää parhaillaan Pääsky Miettisen kanssa kirjallista projektia, jonka materiaaleista tämä teksti on koottu. Projektin työnimi on ‘ruumistaimet’, ja se julkaistaan vuonna 2024. 1 ramparuoho itämässä: aladdinin parkkis, rivitalot, kuuset, katuvalot, männyt, hylätty pelto, koivut, kiiltävä auto, metsänlaita, röökin katku, kertsin tyhjät viinapullot, roskat polulla, kasvihuone, kappeli, 21-vuotiaiden kanssa seurustelevat 14-vuotiaat, ryteikkö, äänekäs riitely, kukoistavat muratit, piilopaikka yläkerran suuressa pyykkikorissa, roska-astiat, ojanpenkat, käytetyt neulat, kadonneet faijat, nurmikot, pensaat, pihat, pyörät, jauheliha, sakkoliha, tyhjä aski, liikkumaton järvi, harmaantunut polku, piilopaikka sängyn alla, mätänevät muratit, mopot, ES, tumpit, koulu, home, espoolainen gangsta rap, laitos, KiVa Koulu -hanke, tienaavat faijat, puistot, hiuslakka, jättitramppa lasisen omakotitalon pihassa, luistelukenttä, kuolleet faijat,